Zastosowanie odpowiedniego mechanizmu
ograniczającego czas lotu modelu swobodnego jest sprawą ważną. Bez
względu na trudności techniczne czy finansowe model swobodnie
latający musi posiadać sprawny i pewny mechanizm ograniczający
czas lotu modelu.
Można stosować w modelach szkolnych
lont bawełniany, który nie zapewnia wystarczającej dokładności
odmierzanego czasu i jest niezwykle kłopotliwy w obsłudze. Można
szukać zegarów mechanicznych znanych w środowisku modelarskim
firm. Lecz są to mechanizmy ciężkie, kłopotliwe w obsłudze,
zawodne i stosunkowo drogie.
|
Cóż innego proponuje firma AT System?
Wyłącznik czasowy do modeli swobodnie
latających to układ elektroniczny z ośmioma przełącznikami i
czterema wtykami do łączenia pozostałych, niezbędnych elementów
(masa 6 g).
Potrzeba więc zakupić seromechanizm
analogowy mikro o możliwie małych gabarytach i masie. Nie ma
znaczenia moment (nawet od 0,2 kg/cm), gdyż jego obciążenie w
mechanizmie zwalniania cięgna będzie minimalne. Może to być serwo
z sugerowanym minimalnym napięciem zasilania 4,8 V, gdyż układ
podaje wystarczający sygnał, aby serwo działało poprawnie.
Potrzeba kupić ogniwo LiPol 3,7 V min. 350 mAh.
Wszystkie te elementy należy połączyć
lutując do wtyków lub za pomocą dołączonych konektorów.
Mechanizm włączania funkcji START
(wyłącznik krańcowy do tego mechanizmu w zestawie) oraz mechanizm zwalniania cięgna determalizatora modelarz musi wykonać sam dostosowując do modelu i własnych upodobań.
Bazując na udostępnionych przez
producenta kilku zegarach opracowujemy możliwie proste do
wykonania rozwiązania konstrukcyjne tych mechanizmów pod kątem
zastosowania ich w modelach szkolnych. Po próbach w locie
przedstawimy propozycje na naszej stronie.
Na pierwszy rzut oka nasuwają się
następujące wnioski:
-
Stosunkowo niska cena w porównaniu do
zegarów mechanicznych. Układ elektroniczny ok. 50 zł, serwo 20 zł
i ogniwo 20 zł.
-
Prosta obsługa w czasie startu,
większa dokładność odmierzanego czasu.
-
Masa wszystkich podzespołów to ok.
60% masy zegara mechanicznego. Dodatkowo możliwość korzystnego
rozłożenia mas, np. ogniwo jako część balastu.
-
Niezawodność - miejmy nadzieję.
Układ elektroniczny zabezpieczony
jest przed działaniem warunków atmosferycznych i uszkodzeń
mechanicznych. Układ dwuczynnościowy posiada wyprowadzenie do
podłączenia radio determalizatora.
I ostatni atrybut: firma wystawia
faktury.
Zegary ATS-2.1 i ATS-2.2 nie są
konkurencją dla wysokowyczynowych komputerów pokładowych z Gliwic.
Dedykowane są do modeli szkolnych.
Po próbach na lotnisku przedstawimy
naszą opinię w tym miejscu. |

W zestawie: wtyk-gniazdo BEC z
przewodami, wyłącznik zasilania, dioda sygnałowa, wyłącznik
krańcowy (START), konektory.

Cały układ w czasie prób. Jako
źródło zasilania w próbach Li-Ion 3,7 V z telefonu. |
Chętnie udzielę z pozycji modelarza bardziej
szczegółowych niż w instrukcjach informacji, najlepiej za pośrednictwem email:
modelarze.krosno@interia.pl
lub tel. 603 178 184.
Adam Kopacz
PS. Na naszą sugestię producent
wyłącznika czasowego jednofunkcyjnego wprowadził pod suwakiem Nr 8
rewers serwomechanizmu oraz wyprowadził przewód do
radiodetermalizatora. Zegar ten występuje pod oznaczeniem ATS
1.11. Poniżej łącze do instrukcji tej nowszej wersji wyłącznika.
Na osobnej stronie proponujemy kilka
rozwiązań konstrukcyjnych mechanizmu determalizatora z
zastosowaniem wyłącznika czasowego ATS. Poniżej łącze do tej
strony.
Instrukcja zegara jednoczynnościowego
ATS-2.11. 
Instrukcja zegara dwuczynnościowego
ATS-2.2. 
Mechanizmy determalizatora - propozycje rozwiązań konstrukcyjnych
|