F 1 F 3 S 6 KARTONOWE PLASTIKI LATAWCE
 

 

MK 7 – White Lady

model klasy F1H

 

Model zaprojektowaliśmy z moim ojcem na podstawie wcześniejszych doświadczeń z tą kategorią. Staraliśmy się wyeliminować błędy, które popełniliśmy przy projektowaniu i budowie poprzedniego F1H.

Budowa modelu i jego wstępne oblatanie zajęło nam 2 tygodnie. Tyle czasu mieliśmy do rozpoczęcia Mistrzostw Polski Modeli Latających Juniorów Młodszych w Dęblinie od dnia decyzji, że jestem w składzie Aeroklubu Podkarpackiego na Mistrzostwa.

Modelem tym w 2006 roku wykonałem kilka przyzwoitych wyników w zawodach modelarskich w kraju. Jest bardzo tolerancyjny zarówno w wietrze, jak i w ciszy. Łatwo identyfikuję noszenia termiczne na holu.

Planuję w 2007 r. wykonać identyczny model wprowadzając do jego konstrukcji jedynie dwie drobne poprawki.

 Kopkins

Plan modelu MK 7 - White Lady  

   

 

Model zaprojektowany dla kategorii F1H jako uniwersalny.

Budowa modelu.

Budowa klasyczna ze wzmocnionymi płatami i wyposażonym w mechanizmy adaptowane z modelu klasy F1A.

Płaty

Płaty dwudzielne. Dźwigary z listew sosnowych 2 x 8 w formie dwuteownika. Keson góra-dół zamknięty do 30% głębokości płata. Łącznik skrzydeł Ø 4 z włókna szklanego mocowany w czterech sklejkowych (1,5 mm) żebrach przykadłubowych oraz dwa stalowe kołki ustalające Ø 2. Profil B-7357 b.

Uszy bez dźwigarów z kesonem góra-dół. Obrys prostokątny skośny lub owalny.

Na całej rozpiętości płatów turbulator z nitki Ø 0,5 przyklejony w odległości 10 mm od krawędzi natarcia.

Statecznik poziomy

Klasyczny statecznik z dźwigarem w formie dwuteownika z balsy 2 x 10 do 2 x 6 mm. W przedniej części półżebra. Żebra i półżebra z balsy 1 mm. Profil CLARK Y 8%.

Statecznik pionowy

Statecznik klasyczny, użebrowany. Ster kierunku stanowi 25% usterzenia pionowego. Orczyk dwustronny z włókna węglowego. Zawias z płótna, wpuszczony.

Kadłub

Płoza kadłubowa sklejona z dwóch połówek wykonanych w formie skorupowej z włókna szklanego (wersja KoStach 1996). Komora balastowa oddzielona od pozostałej części zawiera 20 g balastu stałego jednolitego i komorę na balast regulowany.

Komora zegarowa zamknięta od góry i dołu pasmami sklejki 1,5 mm stanowiącymi równocześnie usztywnienie podłużne płozy.

Obszar pomiędzy mocowaniem haka dynamicznego i łącznika płatów (bagnetem) wzmocniona dodatkowo sklejką 1,5 mm.

Wieżyczka w strefie płatów wypełniona balsą i uformowana w części górnej do kształtu profilu płata.

Po obu stronach wieżyczki przyklejone dwa pełne żebra ze sklejki 1,5 mm.

W strefie łączenia płozy kadłubowej z rurą kadłuba dodatkowe wzmocnienie z listew sosnowych 2 x 3 mm i pasem włókna węglowego.

Rura kadłuba z włókna węglowego. Płoza łączona z rurą kadłuba z dodatkowym wzmocnieniem na zewnątrz oplotem dwóch warstw włókna szklanego.

Łoże statecznika poziomego z włókna szklanego.

Płaty nośne i usterzenie oklejone papierem japońskim (12 g/m2), kilkakrotnie cellonowane. Kadłub malowany 2 warstwami farby akrylowej.