1967

XXXII Mistrzostwa Polski Modeli Swobodnie Latających  -  Krosno 8 ÷ 10 września 1967 r.

Mistrzostwa poprzedzone zostały ogólnopolskimi imprezami eliminacyjnymi. Celem zawodów ogólnopolskich było wyłonienie i ustalenie składów osobowych zawodników na mistrzostwa Polski.

 

Organizatorem Mistrzostw Polski Modeli Swobodnie Latających był Aeroklub Podkarpacki. konkurs przeprowadzony został na miejscowym lotnisku w Krośnie.

 

Kodeksu Sportowego FAI. W skład kierownictwa mistrzostw wchodzili: doc. Henryk Górka – przewodniczący komitetu organizacyjnego, mjr Zygmunt Rychter – kierownik mistrzostw, Zdzisław Szajewski – główny komisarz sportowy, Henryk Skrzypczyk – sekretarz mistrzostw, Andrzej Trzciński – kierownik biura sportowego, Edward Kurowski – szef techniczny mistrzostw i Tadeusz Janocha – kierownik administracyjny. Funkcję sędziów sportowych sprawowało 20 komisarzy z poszczególnych aeroklubów. (…)

Zawody przebiegały przy przepięknej pogodzie, komisja sportowa działała sprawnie, wyposażona w dobry sprzęt i dużą dozę zapału. Pozytywną rolę odegrali tu także organizatorzy, którzy zapewnili zgodnie z założonym harmonogramem przebieg rozgrywek. Pewnego rodzaju innowacją zawodów był obowiązek startu w wyznaczonym sektorze o wymiarach 50 x 50 m. Zdał też w pełni egzamin system pomiaru holi i gumy przed startem, co w dużej mierze ułatwiło pracę komisji sportowej i start zawodnikom. Korzystnym usprawnieniem okazał się podział komisji na pięć stanowisk i podział zawodników na poszczególne stanowiska, co wyeliminowało niepotrzebny tłok i napięcie nerwowe. (…)

 

 

 

Wyniki sportowe mistrzostw:

klasa F1 A – modele szybowców

1

Stefan Jurczeniak

A. Częstochowski

161

180

180

154

180

855

2

Engelbert Stebel

A. ROW

180

180

100

180

180

820

3

Józef Wojtek

A. ROW

180

180

180

115

156

811

4

Krzysztof Bazylewicz

A. Krakowski

180

180

105

153

160

778

5

Antoni Sulisz

A. Warszawski

180

180

180

81

147

768

6

Teofil Sikora

A. ROW

180

150

180

119

128

753

7

Gerard Wajszczak

A. Grudziądzki

72

180

163

180

152

747

8

Jerzy Wiśniowski

A. Podkarpacki

102

180

180

121

160

743

9

Władysław Starobrat

A. Świdnicki

164

178

180

112

107

741

10

Lech Kamionka

A. Pomorski

129

180

35

180

178

702

11

Andrzej Oporowski

A. Poznański

138

133

151

120

153

695

12

Roman Mucha

A. Częstochowski

180

104

180

95

135

694

13

Mieczysław Gajek

A. Bydgoski

180

134

180

70

115

679

14

Kazimierz Wadas

A. Gliwicki

89

173

83

180

150

675

15

Lech Kasprowicz

A. Lubelski

180

180

70

79

160

669

16

Eryk Hinc

A. Gdański

82

180

64

180

154

660

17

Zdzisław Balcerek

A. Poznański

47

180

74

149

178

628

18

Stanisław Wilusz

A. Podkarpacki

50

180

180

90

124

624

19

Stanisław Lipiński

A. Ziemi Lubuskiej

55

180

72

180

133

620

20

Ryszard Wróblewski

A. Pomorski

180

120

108

109

100

617

21

Jan Pająk

A. Gliwicki

52

180

180

115

85

612

22

Lucjan Dusza

A. Podkarpacki

76

172

93

84

158

583

23

Kazimierz Kaczmarek

A. Bydgoski

78

61

180

180

72

571

24

Antoni Duchaczek

A. Wrocławski

70

86

76

180

148

560

25

Marek Cugowski

A. Krakowski

68

180

95

77

111

531

26

Ryszard Kozak

A. Częstochowski

180

37

125

90

97

529

27

Ryszard Mikłaszewski

A. Opolski

45

180

91

55

143

514

28

Jan Chyliński

A. Lubelski

162

99

51

88

99

499

29

Stanisław Janik

A. Krakowski

35

180

107

95

80

497

30

Józef Kordyński

A. Gliwicki

80

145

63

92

107

487

31

Ryszard Dąbrowski

A. Opolski

69

180

39

85

90

463

32

Emil Bykowski

A. Podkarpacki

115

108

0

76

126

425

33

Henryk Matejak

A. Warszawski

22

98

97

90

110

417

34

Stanisław Kubit

A. Gliwicki

61

85

60

54

125

385

 

klasa F1 B – modele z napędem gumowym

1

Jerzy Kosiński

A. Warszawski

180

180

180

138

180

858

2

Kazimierz Łapiński

A. Białostocki

180

180

107

180

177

824

3

Norbert Parucha

A. Opolski

180

135

145

180

180

820

4

Tadeusz Olszewski

A. Poznański

97

180

170

180

180

807

5

Piotr Stefan Bombol

A. Wrocławski

106

180

151

173

180

790

6

Franciszek Gluza

A. Śląski

157

120

180

140

180

777

7

Jan Dihm

A. Krakowski

159

180

180

82

145

746

8

Zbigniew Tukiendorf

A. Włocławski

180

90

180

103

152

705

9

Roman Boryczko

A. Grudziądzki

132

103

162

180

120

697

10

Kazimierz Wodniczak

A. Ostrowski

95

180

134

144

125

678

11

Witold Muller

A. Grudziądzki

150

180

167

180

0

677

12

Ewald Stawinoga

A. Gliwicki

148

115

180

180

47

670

13

Jerzy Podlewski

A. Pomorski

155

146

117

65

180

663

14

Henryk Lukaszczyk

A. Opolski

78

39

180

180

180

657

15

Aleksander Dziewałtowski

A. Ostrowski

100

180

86

149

134

649

16

Bronisław Malczyk

A. Krakowski

124

149

126

127

80

606

17

Zofia Pelc

A. Wrocławski

98

80

136

162

125

601

18

Jan Michalski

A. Grudziądzki

130

102

81

147

124

584

19

Wiesław Dzik

A. Warszawski

98

180

0

170

125

573

20

Marian Małecki

A. Poznański

116

180

0

180

84

560

21

Zbigniew Klimecki

A. Jeleniogórski

100

180

60

92

110

542

22

Jan Bury

A. Poznański

130

106

100

61

128

525

23

Zygmunt Zawada

A. Ostrowski

93

131

81

40

140

485

24

Irena Paździorek

A. Gliwicki

88

58

93

120

35

394

25

Jan Panek

A. Śląski

99

6

62

89

4

255

 

F1 C – modele z napędem silnikowym

1

Jerzy Krzemiński

A. Warmińsko-M.

180

180

180

163

180

883

2

Zygfryd Sulisz

A. Warszawski

176

180

127

180

164

827

3

Tadeusz Pelczarski

A. Podkarpacki

95

180

125

180

180

760

4

Kazimierz Ginalski

A. Podkarpacki

125

73

180

180

180

748

5

Jerzy Zwoliński

A. Warszawski

95

180

180

96

124

679

6

Marian Kaziród

A. Częstochowski

116

92

90

180

180

658

7

Andrzej Krupa

A. Podkarpacki

78

90

122

96

121

507

8

Zygmunt Janecki

A. Ziemi Lubuskiej

83

61

92

65

180

481

9

Stefan Różycki

A. Wrocławski

60

31

136

155

63

445

10

Andrzej Barański

A. Śląski

67

4

141

180

31

423

11

Adam Szydłowski

A. Bydgoski

26

55

64

151

66

362

12

Mieczysław Polak

A. Stalowowolski

0

52

73

50

180

355

13

Wojciech Czyż

A. Poznański

45

60

35

62

55

257

14

Roman Hazelmajer

A. Wrocławski

71

53

104

0

0

228

15

Zbigniew Dziong

A. Warszawski

61

0

12

75

59

207

16

Piotr Pulwicki

A. Poznański

35

28

67

35

41

206

17

Aleksander Dąbrowski

A. Białostocki

0

85

27

58

29

199

18

Piotr Skrzypczak

A. Poznański

40

48

0

37

34

159

19

Gabriel Grabarkiewicz

A. Wrocławski

0

40

81

0

26

147

20

Jan Szarłat

A. Wrocławski

91

10

4

27

0

132

Startowało 25 zawodników.

 Wykorzystano: Rocznik modelarstwa lotniczego 1967 i Modelarz nr 11/1967

PS

Nie do wiary. Był czas, w którym Aeroklub Polski (wtedy nazywał się Aeroklub PRL) wydawał „Rocznik modelarstwa lotniczego”, a w nim wiele istotnych dla środowiska modelarskiego informacji. Ten z 1967 roku ma formę książkową. Na przestrzeni lat Aeroklub wydawał wiele różnych roczników, biuletynów i okazjonalnych publikacji. Był czas, w którym nawet ktoś wydawał książki o modelarstwie. W jakim celu i czy to się opłacało – nie wiem.

 

Kolejne mistrzostwa w Krośnie i dobre wyniki krośnieńskich zawodników. W F1A Jerzy Wiśniowski na wysokim, 8 miejscu. To nie był przypadek. Jerzy był bardzo dobrym modelarzem, stosujący w swoich modelach wiele nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych opartych na solidnym doświadczeniu lotniczym. Już wtedy próbował stosować w szybowcach dwuteowe dźwigary, łączniki płatów z pręta stalowego a nawet hak dynamiczny. Jego model F1A z tamtych lat znajduje się w zbiorach historycznych Klubu Seniorów Lotnictwa w Krośnie. Jerzy Wiśniowski to osobny rozdział krośnieńskiego modelarstwa godny opracowania historycznego.

W środku stawki F1A na tych Mistrzostwach Stanisław Wilusz i Lucjan Dusza. Znani w regionie modelarze z bogatym dorobkiem sportowym. I dalej Emil Bykowski, o którym wiem niewiele.

W F1C Tadeusz Pelczarski zajmuje 3 miejsce zdobywając medal brązowy i tytuł Wicemistrza Polski. Tuż za nim na 4 miejscu Kazimierz Ginalski. Obaj znani, wysokiej klasy modelarze, specjalizujący się w kategorii mistrzowskiej modeli z napędem silnikowym i hydro, oraz modeli swobodnych i sterowanych na zboczu. Na wysokim 7 miejscu Andrzej Krupa, znany, wszechstronny modelarz i instruktor z Jasła. O nim również modelarski świat słyszał wiele w kontekście osiąganych wyników sportowych i działalności społecznej.

 

Osobną historię tworzy start w mistrzostwach Stanisława Kubita. Zajmuje on 34, ostatnie miejsce. Dla mnie rzecz trudna do wyobrażenia. Miał wtedy 25 lat, skończył właśnie studia i mieszkał w Gliwicach czynnie uczestnicząc tam w organizacji modelarstwa lotniczego.

Od kiedy pamiętam Kubit był dla nas, młodych modelarzy MISTRZEM. Zawsze najlepszy, zawsze na podium, nie do pokonania. Marzeniem naszym i celem podstawowym przez długie lata było: „wygrać z Kubitem”. Później, gdy już udało się go pokonać, nadal pozostawał dla nas wielkim znawcą modelarstwa i autorytetem.

Niniejsza informacja o wielkiej przegranej Stanisława Kubita w 1967 roku może posłużyć wielu osobom do zdyskredytowania jego wybitnych osiągnięć w oczach modelarskiej opinii publicznej.

 

 

Adam Kopacz

 

Krośnieńskie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych

ul. Żwirki i Wigury 9, 38-400 Krosno

modelarze.krosno@interia.pl

tel. 603 178 184