1957
II Mistrzostwa Polski Modeli Latających  -  Strzyżewice k. Leszna 27 ÷ 30 czerwca 1957 r.

II Mistrzostwa Polski Modeli Latających

     

Lotnisko Szkoły Szybowcowej w Strzyżewicach k. Leszna było w dniach 27 ÷ 30 czerwca 1957 r. gościnnym terenem, gdzie przeprowadzono II Mistrzostwa Polski Modeli Latających. Leszno przyjęło zawodników z całego kraju piękną pogodą i wspaniałymi warunkami zakwaterowania uczestników  w miasteczku z 11 namiotów zelektryfikowanych i zradiofonizowanych.

 

Do udziału w Mistrzostwach zgłosiły się 22 ekipy poszczególnych aeroklubów regionalnych z 75 zawodnikami. Obsady poszczególnych kategorii modeli przedstawiały się następująco: 33 w szybowcach A2, 16 w gumówkach, 20 w silnikówkach i 6 z modelami akrobacyjnymi. W kategorii modeli silnikowych startowało ponadto 6 zawodników poza konkursem.

Poziom sportowy II Mistrzostw Polski Modeli Latających był dobry. Złożyło się na to zarówno dobre przygotowanie samych uczestników jak i doskonałe warunki atmosferyczne.(...)

Zespołowo zwycięstwo odniosła  ekipa Aeroklubu Podkarpackiego - uzyskując tytuł Mistrza Zespołowego na rok 1957  i puchar przechodni Aeroklubu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej - sumą 642 pkt.

Wicemistrzem została ekipa Aeroklubu Warszawskiego sumą 617 pkt. III miejsce zajęła ekipa Aeroklubu Wrocławskiego - 604 pkt.(...)

Startowało 20 zawodników w konkursie i 6 poza konkursem. Starty w tej kategorii (w Mistrzostwach) stanowiły jednocześnie eliminację ekipy Aeroklubu Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej do Mistrzostw Europy (V Kryterium Europy), które odbędą się w br. w Moskwie.

     

MODELE SZYBOWCÓW A2:

W kategorii tej startowało 33 zawodników i 1 poza konkursem. Specjalnych nowości tak w układach jak i rozwiązaniach konstrukcyjnych nie zanotowano. Poszukiwania zawodników poszły raczej w kierunku opanowania techniki startów i wyszukiwania obszarów noszeń (wykorzystywanie warunków meteorologicznych). Wszyscy zawodnicy stosowali ograniczniki czasu lotu typu lontowego. Większość modeli zaopatrzona była w odchylający ster kierunku (po wyczepieniu z holu). (...)

1

Wiesław Jakubowski

Tatrzański

180

90

134

180

161

745

2

Roman Straburzyński

Mielecki

40

180

154

180

131

685

3

Sławomir Burski

Łódzki

180

142

91

91

129

633

4

Bruno Haase

Opolski

180

85

138

98

124

625

5

Jerzy Wiśniowski

Podkarp.

90

75

166

163

126

620

6

Wiesław Kowalczyk

Warszawski

38

180

117

130

140

605

7

Stanisław Skotniczny

Śląski

85

70

113

180

151

599

8

Antoni Gulisz (Sulisz)

Warszawski

116

120

73

121

157

587

9

Edward Kurowski

Warszawski

73

87

119

133

158

570

10

Tadeusz Ratyński

Krakowski

180

67

107

67

123

544

Zwycięstwo zespołowe w kategorii modeli szybowców A2 i puchar przechodni  im. Czesława Tańskiego zdobyła ekipa Aeroklubu Tatrzańskiego. II miejsce uzyskała ekipa Aeroklubu Mieleckiego. III miejsce zajęła ekipa Aeroklubu Podkarpackiego. (...)

 

MODELE Z NAPĘDEM SILNIKOWYM:

1

Wiesław Schier

Warszawski

133

180

180

137

180

810

2

Kazimierz Ginalski

Podkarpacki

126

98

94

169

180

667

3

Wiesław Stec

Jeleniogórski

143

127

110

83

180

643

4

Stefan Bąbol

Wrocławski

180

0

180

162

120

642

5

Tadeusz Pelczarski

Podkarpacki

136

180

49

180

94

639

6

Kazimierz Koralewski

Leszno

72

180

180

70

72

574

7

Julian Falęcki

Warszawski

84

80

85

97

180

526

8

Jan Jastrzębski

Warszawski

0

133

99

130

142

504

9

Adam Jakubowicz

Łódzki

100

0

93

180

0

373

10

Rajmund Kudełko

Śląski

36

56

46

129

75

342

 

Zespołowo w kategorii modeli z napędem silnikowym zwyciężyła i otrzymała przechodni puchar im. Żwirki i Wigury ekipa Aeroklubu Podkarpackiego. II miejsce zajęła ekipa Aeroklubu Jeleniogórskiego. III - ekipa Aeroklubu Wrocławskiego. (...)

Modelarz nr 8 sierpień 1957

Foto: St. Jaśko

Zwycięstwo ekipy Aeroklubu Podkarpackiego w punktacji ogólnej wskazuje na pozycję krośnian w ówczesnym polskim modelarstwie lotniczym. Już wtedy w Krośnie pod egidą Aeroklubu działały prężnie liczne modelarnie lotnicze z wieloma zaangażowanymi pasjonatami modelarstwa. W modelarniach dzieci i młodzież budując modele samolotów bawiła się i wychowywała. A loty na lotnisku zbliżały do lotnictwa prawdziwego na jeden krok.

Wielu znanych krośnieńskich modelarzy z tamtych czasów na stałe związała się z lotnictwem, a ci, którzy z różnych powodów nie mogli latać pozostali na długie lata wierni modelarstwu startując w zawodach, organizując pracę w modelarniach, pracując jako instruktorzy modelarscy.

W kategorii szybowców A2 (obecnie F1A) wysokie piąte miejsce zajął Jerzy Wiśniowski. Doskonały modelarz, konstruktor i instruktor, który całe dotychczasowe i późniejsze życie związał z lotnictwem i modelarstwem. Obecnie na emeryturze działa czynnie w Krośnieńskim Stowarzyszeniu Modelarzy Lotniczych służąc młodym radą i pomocą. Posiada też bogaty bagaż wspomnień i dokumentów historycznych dotyczących krośnieńskiego modelarstwa, z których wiele staramy się publikować na naszej stronie.

Nie jest nam wiadomo, którzy z krośnieńskich modelarzy startowali w tej kategorii i jakie zajęli miejsca. Może tę lukę w historii uda nam się niebawem uzupełnić.

Kazimierz Ginalski (zm. 2006 r.) w tych Mistrzostwach zajął 2 miejsce w kategorii modeli z napędem silnikowym i zdobył tytuł Wicemistrza Polski, co było sukcesem o wielkim znaczeniu. Wcześniej i później startował też w kategorii modeli silnikowych hydro i w modelach sterowanych na zboczu.

Miejsce piąte zajął Tadeusz Pelczarski, znany już wtedy mistrz modeli silnikowych, który startował też wielokrotnie silnikówkami hydro odnosząc sukcesy w kraju i na arenie międzynarodowej.

Ekipa krośnieńskich silnikówkarzy zwyciężyła na tych Mistrzostwach drużynowo zdobywając puchar im. Żwirki i Wigury. Wynik ten stanowi o pozycji krośnian i prezentowanym przez nich poziomie sportowym.

A. Kopacz

     

Krośnieńskie Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych

ul. Żwirki i Wigury 9, 38-400 Krosno

modelarze.krosno@interia.pl

tel. 603 178 184