F 1 F 3 S 6 HELI REDUKCYJNE LATAWCE-BALONY
 
Część 3

Przygody z Heli na wyższym poziomie

 

Lama V3, o której mówiłem w poprzedniej części, to zabawa.

Pora zastanowić się nad wyborem zestawu, który ma wprowadzić nas w prawdziwy świat HELI RC. Nad wyborem zestawu, który pomoże w edukacji technicznej i w doskonaleniu techniki pilotażu.

Mając na uwadze nasze galicyjskie portfele jak i możliwości edukacyjne poszczególnych zestawów gorąco polecam zestaw HONEY BEE King II firmy E-sky.

Jak widać zawartość opakowania jest bardzo ciekawa, model posiada wszystko, co trzeba, aby nim latać. Lecz w przypadku tego modelu do latania jest jeszcze długa droga.

Może zastanówmy się nad wadami i zaletami tego zestawu.

 

Zalety: cena samego zestawu to wydatek około 520 zł; cena części to średnio około 1/3 ceny części do zestawów „poważniejszych” firm; niewątpliwą zaletą jest dostępność części (one po prostu są), czas oczekiwania na zamówione części w kraju to średnio 48 godz.; prostota i niezawodność rozwiązań technicznych.

 Wady; słaby silnik, Słaby żyroskop, mały zasięg nadajnika, spadanie paska napędu wirnika ogonowego (konieczność wymiany napinacza).

 

Jak wynika nawet z czystego porównania proporcji wad i zalet King II jest całkiem dobrym zestawem, zmuszenie go do latania (poprawnego latania) trwa około 3-ch miesięcy, ale gdy już z nim „wygramy” to o mechanice śmigłowca wiemy prawie wszystko.

Do tego zestawu konieczne jest jeszcze podwozie treningowe, które zdecydowanie zmniejsza stres wywołany zmianą śmigłowca i prawdopodobnie przedłuży życie naszego modelu.

Jeżeli jesteśmy już tak przygotowani, czyli mamy nasz upragniony model możemy zabrać się do przygotowania go do lotu.

Pierwsza rzecz, jaką należy zrobić, to sprawdzić wszystkie wkręty i śruby w naszym modelu, sprawdzić jak zostały podłączone serwa i czy wszystkie ich wychylenia są w prawidłowym kierunku, czy łopaty wirnika głównego i ogona nie są czasem założone „ na lewą stronę”.

Następnie zabieramy się do wypoziomowania tarczy sterującej, ustawienia kątów łopat, sprawdzamy i poprawiamy W Y W A Ż E N I E modelu. To ostatnie jest bardzo ważne, zły dobór skoku ogólnego do obrotów silnika spowoduje, że model nie oderwie się od ziemi, natomiast skutki złego wyważenia potrafią być opłakane. W moim Kingu w celu poprawy wyważenia zmieniłem miejsce i układ mocowania pakietu, mogłem w ten sposób zrezygnować z ołowiu w dziobie kabinki, co przy firmowym układzie pakietu jest nieuniknione.

A w miejsce pakietu wstawiłem regulator i w efekcie uzyskujemy dobre wyważenie i bardzo estetyczny układ zespołów naszego Helika. Taką półkę możemy wykonać sami, lub kupić. Xtreme Produktion oferuje taki zestawik półek (pod pakiet i pod silnik), dzięki któremu możemy usztywnić ramę w okolicy silnika. Dystrybutorem Xtreme w Polsce jest HELIPAD.PL.

Takie zmiany poprawiają działanie i wygląd naszego Kinga – nie są jednak niezbędne. Natomiast zmiana napinaczy paska to wręcz obowiązek. Można zastosować napinacz proponowany przez Xtreme, Który zdecydowanie poprawia pracę paska, lub wykonać samemu dodając dolne „talerzyki” o troszkę większej średnicy.

Pozostaje jeszcze ustawienie skoku wirnika ogonowego, a to należy wykonać zgodnie z instrukcją.

I w powietrze.

Na koniec mogę tylko dodać, iż ci, którzy potrafią sobie narzucić mocną dyscyplinę treningu i posiadają wielki zapas cierpliwości to od tego zestawu mogą zaczynać swoją edukację RC HELI na wysokim poziomie.

 

Wojciech Irzyk

napisz, zapytaj - wirzyk@gmail.com