F 1 F 3 S 6 HELI REDUKCYJNE LATAWCE-BALONY
 
Część 2

Przygody z Heli ciąg dalszy

LAMA V3 RTF jest to zestaw ze śmigłowcem dwuwirnikowym świetnie nadającym się na pierwszy model śmigłowca w naszej modelarskiej karierze Heli RC.

Do niewątpliwych zalet tego śmigłowca oprócz ceny (290 do 350 zł w zależności od sklepu) można zaliczyć bardzo dobrą jakość materiałów, staranność wykonania jak i zastosowanie standardowych mikro serw, oraz dostępność części zamiennych.

Kilka danych technicznych:

Długość: 360 mm
Średnica wirnika głównego: 340 mm
Waga gotowego do lotu z Li-Po 800mAh: 215 g

W skład zestawu wchodzi:

 kompletnie zmontowany model helikoptera
- nadajnik 4-ro kanałowy (EK2-0404)
- 2 silniki elektryczne
- 2 x serwomechanizmy (EK2-0500)
- akumulator (pakiet) 7,4V 800mAh litowo polimerowy (EK1-0181)
- ładowarka do pakietów + zasilacz 230V , (EK2-0851)
- kontroler 4 in 1: mixer, regulator, żyro, odbiornik (EK2-0705B)
- dodatkowe łopaty górne A i B po 2 szt.

 

Dlaczego wybrałem Lamę, a no, dla jej walorów estetycznych jak i prostoty konstrukcji, oraz niezwykle przyjaznym nastawieniu do pilota.

Zastosowany w tym modelu układ dwu wirnikowy eliminuje konieczność stosowania napędu wirnika ogonowego, co znacznie upraszcza konstrukcję. Łopaty wirników obracają się w przeciwnych kierunkach i praktycznie ogon jest zbędny. Górny wirnik odpowiada za siłę nośną, natomiast dolny kompensuje moment skrętny górnego i odpowiada za obrót kadłuba w prawo, pochylenie i przechylenie modelu, a górny za obrót w lewo.

Zastosowane tu wyważenie masowe górnego wirnika czyni model doskonale statecznym przy dobrym wytrymowaniu modelu doświadczony pilot morze latać za pomocą jednej ręki. Układ ten ma jednak swoje wady – przy gwałtownych skrętach (szczególnie w prawo) jeden z wirników zwalnia, co powoduje „tonięcie” modelu – trzeba pamiętać o dodaniu gazu przy wchodzeniu w zakręt i ujmowaniu gazu przy wyprowadzeniu z niego.

Naszą Lamę sterujemy za pomocą estetycznie wykonanego, ergonomicznego 4-ro kanałowego nadajnika.

Model zasilany jest z pakietu, który pozwala utrzymać się w powietrzu do 18-tu minut, jednak ze względu na dość mocne nagrzewanie się silników należy ten czas dzielić na dwa lub nawet trzy loty.

Praktycznie po wyjęciu modelu z pudełka naładowaniu pakietu, wytorowaniu łopat i sprawdzeniu wyważenia model nadaje się do lotu. Można skorygować dwie  wady, które posiada, a mianowicie brak w kabinie otworów do regulacji miksera i żyroskopu, oraz dokonać wymiany wału wewnętrznego na Alu, co zapobiega wypadaniu flaybar'a podczas gwałtownych manewrów.

 

Dodatkowym atutem tego małego modelu są ogromne możliwości, które daje nam, jeśli tylko mamy zamiar nad nim popracować.

Oto zmiany, jakie wprowadziłem w wyglądzie mojej Lamy.

 
     

 

Innym przykładem zmian w wyglądzie jest to, co z tego zestawu zrobił Tomek - właściciel sklepu WWW.HELIPAD.PL

 
     

Reasumując, ten mały zestawik, jakim jest Lama V3 może być przyjemnym początkiem przygody z HELI.

 

 

A kiedy jest kiepska pogoda i gigant może jedynie stać na dywanie, to Lamka śmiga nad nim bez kompleksów. Ile daje nam możliwości działania, co można zrobić z tego małego żółtego modeliku.

 

Wojciech Irzyk

napisz, zapytaj - wirzyk@gmail.com